2014: Låtar

Här är årets 25 bästa låtar.
 
 
25. Hundred Waters, Murmurs
På grund av mitt sommarjobb kommer jag nog alltid associera denna låt med en ekande kyrka. Det passar låtens atmosfär, med mjukt mässande sång och markerande pianoackord.
 
24. La Dispute, Woman (in mirror)
Till skillnad från La Dispute:s tidare storverk, den fullständigt förkrossande ’King Park’, är ’Woman (in mirror’) avskalad och samlad. Jordan Dreyer håller sig på konversationsnivå, resten av bandet likaså.
 
23. Leonard Cohen, Nevermind
’Nevermind’ hittar balansen mellan musik och text som ibland saknas på Cohens senaste låtar: han håller sig till en rytmisk viskning som klär hans 80-åriga röst, han ackompanjeras av inte mycket mer än ett elpiano, en bastrumma, och en kvinna som bönar om fred på arabiska.
 
22. First Aid Kit, Cedar lane
First Aid Kit fungerar som bäst när de låter samspelet mellan sina röster stå i centrum. Case in point: den undersköna avslutningen i ’Cedar Lane’.
 
21. Nick Cave & the Bad Seeds, Give us a kiss
Under hösten 2013 arbetades den in på turnén, och i år släpptes äntligen en inspelning av denna lågmälda pärla, som hade passat väl in på Push the Sky Away i fjol.
 
20. St. Vincent, Rattlesnake
Detta flummiga öppningsspår visar upp St. Vincent i högform: hon är naken och svettig, hon blir jagad av en skallerorm, refrängen låter som en uppkäftig barnramsa och det avslutande gitarrsolot låter som en Bumbibjörn som fastnat i en mixer.
 
19. Liars, Pro anti anti
Låter som ett elektroniskt Rammstein.
 
18. clipping., Taking off
Daveed Diggs går från double time till triple time, och andra hiphoptermer jag bara har en vag förståelse för, och instrumentationen sprakar, mullrar och kompletteras av lite smakfull saxofon.
 
17. Sharon Van Etten, Your love is killing me
I hennes bästa låt hittills lägger Sharon Van Etten minimalismen åt sidan och kastar ut sin röst, bara vibrato och frustration, på en bädd av (post?)rockgitarrer och reverb.
 
16. Lykke Li, Gunshot
Lykke Li har aldrig låtit bättre, och trummorna och de mörka pianotonerna som accentuerar refrängen höjer låten från mycket bra till fantastisk.
 
15. Perfume Genius, Queen
”No family is safe when I sashay” är antingen årets fyndigaste eller tuffaste textrad.
 
14. The War On Drugs, Red eyes
”Woo!” *Gitarrsolo*.
 
13. Ought, Habit
Teknisk och energisk postpunk i stil med Television eller Talking Heads, med en släng av Velvet Underground. Snyggt, kul, medryckande, och jag får känna mig smart som kan höra influenserna. Everybody wins.
 
12. Have a Nice Life, Defenestration song
Have a Nice Life mässar ”get off my back!”, och det är lo-fi, och det är underbart.
 
11. Sun Kil Moon, Richard Ramirez died today of natural causes
En seriemördare dör av cancer i väntan på avrättning. James Gandolfini var lika gammal som Sonic Youth:s trummis när han dog. Mark Kozelek har problem med sin prostata, och han ska flyga hem till Ohio för att gå på familjebegravning. Also: bluesiga gitarrplock. Allt är sammanlänkat.
 
 
10. Majical Cloudz, Your eyes
 
Tekniskt sett fuskar jag väl, eftersom detta bara är en nyinspelning av en äldre låt, men Majical Cloudz släppte bara en låt i år, och jag tänker inte låta den gå onämnd. Som förra årets material är ’Your eyes’ hyfsat minimalistisk, med loopad instrumentation och fokus på Devon Welsh:s barytonstämma. Nytt är en mjukare, mer samlad sånginsats från Welsh, och instrumentation som nästan kan beskrivas som glad, eller åtminstone lite uppåt. Jag tar vad jag kan få, och det jag får är årets tionde bästa låt.
 
 
9. Sia, Chandelier
 
Årets mest depressiva partylåt. Refrängen exploderar i ett konfettiregn, och Sia:s röst är så stark att jag dör lite. Musikvideon är också väldigt bra.
 
 
8. Ariel Pink, Not enough violence
 
Ursäkta, men ibland behövs lite forcerade och långsökta liknelser. Så, om Frank Zappa hade försökt skriva en låt inspirerad av The Cure:s ’One hundred years’, och sedan spelat in den så lo-fi som möjligt, hade det kanske låtit som ’Not enough violence’. Kanske. ”You’re fertilizer on the body farm”.
 
 
7. Run the Jewels, Close your eyes (and count to fuck)
 
Zack de la Rocha från Rage Against the Machine:s röst arbetas in i själva instrumentationen medan Killer Mike och El-P hetsar till fängelseupplopp, sedan får han gå loss med en svidande gästvers. Årets hiphoplåt. Och årets låttitel, nu när vi ändå är igång.
 
 
6. Swans, Just a little boy (for Chester Burnett)

Tolv minuter av ”blues” som rör sig långsamt nog för att man förr eller senare ska inse att Michael Gira sjunger från perspektivet av ett foster. ”I need looooooove” mullrar han, och svaras av demoniska skratt. En låt att drunkna i.


5. Iceage, Forever

 
Iceage har gett lite svängrum till sin punkformel, och har fått en ny tyngd på köpet. Elias Bender Rønnenfelt sjunger slarvigt men med stor patos, och jublande trumpeter hoppar in i crescendot till sista refräng.
 
 
4. Timber Timbre, Hot dreams
 
”I wanna dance with a black woman”. Alright. “I wanna wake from hot dreams of you” Snyggt. “I wanna follow through on all my promises and threats to you, babe”. Hmm. *Saxofonsolo*. Årets sexigaste låt.
 
 
3. Cloud Nothings, I'm not part of me
 

Dylan Baldi har överträffat sig själv. ’I’m not part of me’ är hans bästa låt hittills, obevekligt catchy men samtidigt rå nog för att inte skämmas inför låtar som hans förra mästerverk, ’Wasted Days’.


2. Future Islands, Seasons (waiting on you)

 
En fullständigt perfekt poplåt, framförd av en sångare som dansar som besatt, slår sig för bröstet, stirrar galet och uppriktigt på publiken och slänger ur sig lite growling då och då för att hålla det intressant. Låten står mer än väl på egna ben, men för helvete, se liveklipp av denna fantastiska låt.
 
 
1. Kent, Mirage
 
Jocke Berg med armarna höjda framför sig i blått ljus. När trummorna drar igång, och låter som att de ska kollapsa in i sig själva. Första genomlyssningen, på en bänk i solskenet. Hur Jocke får till något som är svårt att sätta fingret på men som låter fullständigt magiskt när han sjunger ”jag ser, jag ser en himmel utan moln”. Hur gitarrerna ekar enskilda, dominerande ackord i refrängen. Falsetten. Hur synt och bas glider in i introt. Introt överhuvudtaget. ”Le mirage betyder hägring”. Det fanns flera Kentlåtar som tävlade om förstaplatsen för mig, men ’Mirage’ hamnade här för alla smådetaljer, alla saker den drar till minnes, och för att det helt enkelt är en helt jävla makalöst bra låt.
 
 
0. Postcard, Open
 
Visst är det lite otight på sina ställen. Visst ligger sången lite för högt och basen lite för lågt i mixen. Visst är inspelningen i sig lite sisådär i ljudkvalitet. Men jag är stolt över den här låten. Jag är stolt över människorna som spelar den med mig, stolt över hur väl den fungerar som avslutning på våra (alltför sporadiska) spelningar, stolt över att folk som ser oss tenderar att säga "fan vad bra den där sista var, vad hette den?", stolt över att få klämma i för full hals och sedan stå där utmattad när Pontus river av sitt skitsnygga solo. Jag hade annars satt en låt som heter 'In her own image' här, men den har vi inte spelat in än. Good things come to those who wait, förhoppningsvis.
Tack för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0