2010: Musik

Ett fortgående projekt jag har planerat för den här bloggen handlar om vårt relativt nya årtionde, nämligen tiotalet. Projektet innebär en vansinnighetsfärd av självplågande och sömnlösa nätter, men i korta drag går det till såhär: för varje år detta årtionde (dvs, 2010-2019) kommer jag vid årets slut att lista mina personliga favoritalbum, låtar och filmer som kommit ut under året. Tanken är sedan att vid decenniets avslut skapa en slags sammanställd lista för de tio år som gått. Det är ett projekt som med all säkerhet inte kommer vara till mycket intresse för någon annan än mig själv, och min egen tillfredsställelse kommer i vilket fall som helst vara rikt blandad med kallsvett och beslutsångest (detta är den hat/kärleksrelation jag har till topplistor). Sounds fun, no?
Visserligen är jag sent ute med 2010; just därför är det på tiden att få det överstökat. Så, här är alltså min högst personliga favoritmusik från 2010.



Album


10. Weezer - Hurley



Det verkar lite som ett skämt först. Titta bara på omslaget. Men låtarna som gömmer sig innanför det där ludna leendet är mirakulöst nog väldigt bra. Texterna är direkta på det sättet man förväntar sig att Rivers Cuomo ska skriva på, men musiken är en förnyelse. I öppnaren 'Memories' får Cuomo chansen att skrika av sig, 'Trainwrecks' är mäktig och upplyftande och 'Where's My Sex?' en ganska komisk låt när man ser det som en andlig uppföljare till 1996 års 'Tired of Sex'.
Vid första lyssningen låter Weezer mycket som Good Charlotte eller Green Day, två band jag hatar. Skillnaden är dock dels att Weezer tar sin musik på en helt annan sorts allvar, och dels att de helt enkelt skriver mycket bättre musik.

BÄSTA SPÅR: MEMORIES, TRAINWRECKS, UNSPOKEN



9. jj - jj n° 3



jj tar inte sig själva på stort allvar, åtminstone är det den slutsats jag drar efter att ha sett dem live. Playback är ingenting man nödvändigtvis vinner pluspoäng på hos mig.
Det förändrar dock inte det faktum att deras andra album (jag vet, det heter n° 3, vad ska man göra?) är både avslappnande och vackert att lyssna på. Elin Kastlanders röst är väldigt behaglig, och musiken kompletterar henne perfekt.

BÄSTA SPÅR: LET GO, VOI PARLATE IO GIOCO, GOLDEN VIRGINIA



8. Jónsi - Go



Solodebuten från Sigur Rós unikt begåvade sångare låter som en naturlig fortsättning på bandets senaste album, med lite mer frigjord och lättsam popstruktur än tidigare. Jónsi hittar då och då tillbaka till det dova allvaret (och med goda resultat), men man får helt enkelt känslan att han haft roligt under inspelningen av Go, och det smittar av sig.

BÄSTA SPÅR: GO DO, ANIMAL ARITHMETIC, KOLNIÐUR



7. Josh Ritter - So Runs the World Away



Första gången jag hörde talas om Josh Ritter var också första gången jag såg honom live, som förband till The Swell Season. Hans energi och glädje var väldigt smittsam, och jag fick chansen att prata med honom efteråt; han är faktiskt en väldigt trevlig kille. I varje fall, han spelade två låtar från vad som då var hans kommande album, och i slutändan blev So Runs the World Away. Han har alltid hållit sig innanför en ganska bekväm ram av folk- och countryrock, men med detta album breddar han perspektivet en hel del. Musiken spretar åt olika håll, men framför allt texterna är intressanta och innehållsrika. Josh Ritter är en väldigt begåvad historieberättare. Hans charmiga Idaho-dialekt är bara ännu en nyans som förstärker detta.

BÄSTA SPÅR: THE CURSE, RATTLING LOCKS, ANOTHER NEW WORLD



6. Johnossi - Mavericks



Omslaget ger en uppfattningen att man befinner sig någonstans mellan staden och stjärnorna, någonstans mellan dröm och verklighet, och musiken leverar med råge på den punkten. För att bara vara en duo på gitarr och trummor lyckas Johnossi ändå med konststycket att vara dynamiska och explosiva. Texterna målar upp en värld av sömnproblem, apati och förvirring, men med musiken får Johnossi det att låta hoppfullt, eller åtminstone som något de inte tänker tolerera utan strid.

BÄSTA SPÅR: MAVERICKS, HOUSES, ROSCOE



5. The Radio Dept. - Clinging to a Scheme



Detta är ett album som jag alldeles nyligen har förälskat mig i, och det finns mycket att älska. Det här är magnifik drömpop, låtar som formligen exploderar av ljud, även när de är tystlåtna. Låtar som flyter in och ut ur högtalarna som genomskinliga tsunamis. Jag skulle kunna fortsätta ge pretentiösa liknelser, men omslaget och musiken innanför det talar för själva.

BÄSTA SPÅR: HEAVEN'S ON FIRE, NEVER FOLLOW SUIT, DAVID



4. The Books - The Way Out



The Books älskar sampling, men inte på det sättet som till exempel rappare kan använda sig av sampling. För The Books rör det sig mer om gamla inspelningar, diverse instruktionsband och bisarra röstklipp från barn som hatar varandra, allt lagt över en väldigt skön ljudbild. Ibland är det roligt, ibland är det meditativt och ibland är det rent av otäckt, men mest av allt är det fyndigt och bra.

BÄSTA SPÅR: I DIDN'T KNOW THAT, A COLD FREEZIN' NIGHT, ALL YOU NEED IS A WALL, FREE TRANSLATOR



3. kent - En plats i solen



Att kent skulle hamna på denna lista var oundvikligt. Bara åtta månader efter det bästa albumet i deras karriär släppte de En plats i solen; hastigt skrivet och inspelat men inte desto mindre imponerande till innehållet. I sina texter är Joakim Berg på detta album mindre av en stämningssättare och mer av en historieberättare, vilket känns ovant men är förvånansvärt effektfullt. Musiken är kent i toppform, med ett smörgåsbord av skarpa riff, krossande syntlarm och rentav somrig produktion. Det är inte kents bästa album, men det är lik förbannat väldigt, väldigt bra. 

BÄSTA SPÅR: GLASÄPPLEN, ISMAEL, VARJE GÅNG DU MÖTER MIN BLICK, ENSAM LÅNG VÄG HEM, GAMLA ULLEVI



2. Håkan Hellström - 2 steg från paradise



Jag trodde aldrig att jag skulle ranka något av Håkan Hellström över något av kent, men jag kan omöjligt förneka vilket absolut popmästerverk 2 steg från paradise är, och det har i sin tur kommit att helt ändra min inställning till Hellström. Låtarna är en härdsmälta av idéer, stilar, influenser och poplyrik. I texterna kan Håkan börja i Göteborg och sluta hos Dostojevskij, och det är lysande på så många plan.

BÄSTA SPÅR: DET HÄR ÄR MIN TID, SHELLEY, RIVER EN VACKER DRÖM, 2 STEG FRÅN PARADISE, DOM DÄR JAG KOMMER FRÅN, DET DOM ALDRIG NÄMNER, MAN MÅSTE DÖ NÅGRA GÅNGER INNAN MAN KAN LEVA



1. LCD Soundsystem - This Is Happening



LCD Soundsystems tredje album blev också deras sista, men jag har svårt att föreställa mig ett bättre sätt att avsluta en lysande karriär på. This Is Happening är dansmusik för oss som inte dansar, kärlekssånger för de som hatar att vara kära och hitmusik från ett band som själva medger att de inte gör hits, och sedan bygger en nio minuter lång låt runt det medgivandet. De slänger allt på varenda låt: 'Dance Yrself Clean' börjar med tystlåtet slagverk men exploderar sedan i aggressiva syntar, och James Murphy sliter på sina stämband på albumets mest frenetiska sång (han fick ta steroider för att ens kunna sjunga det, tydligen). 'Drunk Girls' är mer fyndig än titeln antyder ("just 'cause I'm shallow doesn't mean that I'm heartless, just 'cause I'm heartless doesn't mean that I'm mean"), 'I Can Change' är underskön syntpop med målande självdistans ("love is an open book to a verse of your bad poetry, and this is coming from me") och 'Pow Pow' är störd och rolig.
Kalla This Is Happening vad du vill: postpunk, danspunk, electronica - det väsentliga är att det kort och gott är bra som fan. 

BÄSTA SPÅR: DANCE YRSELF CLEAN, DRUNK GIRLS, ALL I WANT, I CAN CHANGE, YOU WANTED A HIT, POW POW



Låtar


15. jj
- Let Go

let your mind blow all your sorrows away


14. The Radio Dept. - Heaven's On Fire

charlatans just out of reach and out of time


13. Josh Ritter - Another New World

and the sea turned the color of sky turned the color of sea turned the color of ice


12. Two Door Cinema Club - This Is the Life

if this is the life, then who'd argue?


11. Jónsi - Go Do

you wish silence released massive tremors


10. Concept Store - Damn!

don't go wasting time on helpless minds


9. Crystal Castles feat. Robert Smith - Not in Love

'cause it's cold outside, when you coming home?
'cause it's warm inside, isn't that enough?



8. José González - Far Away

who are you trying to impress, steadily creating a mess?


7. The Books - All You Need is a Wall

it's the great power one receives from a very modest source


6. Håkan Hellström - Dom där jag kommer från

när jag går förbi Tynnereds white-trash-familjer
vrider jag inte på huvet, för jag har det i mig


5. Grinderman - Worm Tamer

my baby calls me the Loch Ness Monster
two great big humps and then I'm gone


4. Gorillaz feat. Lou Reed - Some Kind of Nature

some kind of metal made up from glue
some kind of nature I could wrap around you



3. Johnossi - Mavericks

something's always after me, it's pushing at the gate
I can see the wave, I can see the wave


2. kent - Ismael


jag ser en framtid där jag kunde bli nåt stort
så blås en kyss och fyll min kvot


1. LCD Soundsystem - Dance Yrself Clean

talking like a jerk, except you are an actual jerk
and living proof that sometimes, friends are mean


Kommentarer
Postat av: Signe

Jag upptäcker en massa ny fantastisk musik tack vara den här bloggen, tack så hjärtligt för detta! :)

2011-10-10 @ 17:52:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0