2010: Film
Projektet fortsätter. Visst är jag ca nio månader sent ute, men bättre sent än aldrig, ju förr desto bättre, och annan valfri plattityd. Här är 2010s bästa filmer.
10. HOT TUB TIME MACHINE
Tre medelålders förlorare och en ung nörd till brorson transporteras tillbaka till 1986. I en bubbelpool. Premissen är så barnslig att det är svårt att förvänta sig någonting annat än en dum komedi. Och visst är Hot Tub Time Machine en dum komedi, men på ett förvånansvärt smart sätt. Skämten sitter där de ska, och premissen blir en språngbräda för många väldigt roliga scenarion.
9. THE KING'S SPEECH
Styrkan i The King's Speech ligger hos skådespelarna. Jag har tidigare pratat om Colin Firths Oscarvinnande rollprestation som Prins Albert, senare Kung George VI. Fler förtjänar dock omnämnas: Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter, Guy Pearce och Michael Gambon är alla fantastiska. Timothy Spall är också väldigt underhållande i de få scener han dyker upp som Winston Churchill. Bäst av allt är ändå samspelet mellan Firth och Rush, som tillsammans skapar en vänskap som är helt igenom rörande, och stundtals också mycket rolig.
8. SOMEWHERE
Sofia Coppolas fjärde film har mycket gemensamt med hennes mästerverk Lost in Translation. Stephen Dorffs karaktär kan ses som en kombination av den filmens två huvudpersoner, då han sitter fast i en snart-men-inte-riktigt-medelålderskris. Han kämpar med sin inre tomhet och försöker samtidigt finnas där för sin dotter (Elle Fanning, så väldigt mycket bättre än sin storasyster Dakota.) Somewhere är filmat på ett intimt och nästan drömskt sätt, och lämnar kvar känslan av att man varit på en händelselös men behaglig resa. Det krävs tålamod, men det är ett tålamod man belönas för.
7. INCEPTION
Christopher Nolan är utan tvekan den bästa regissören av blockbusters just nu. Inception är originell och storslagen. Actionmässigt är den imponerande, men aldrig överdriven eller onödig. Visuellt är den otrolig. Drömlogiken öppnar många dörrar och ger Nolan möjlighet att leka med tekniken, och resultatet är en effektiv och otroligt spännande actionfilm.
6. THE SOCIAL NETWORK
Visst blir man skeptisk. Hurpass intressant kan skapandet av Facebook egentligen vara? Väldigt intressant, var tydligen svaret. Själviska och osymptatiska unga människor blir rika på en väldigt lyckad idé, och självklart intrigerar de och förråder varandra till höger och vänster. Det är inte vad de gjorde med Facebook som är det intressanta, utan resan dit. Man sugs med glädje in i dialogerna och intrigerna.
5. BLACK SWAN
Black Swan är som ett konstverk, ett som tynger ner hjärtat och sliter på psyket, men är omöjligt att slita blicken ifrån. Natalie Portman hänger sig åt rollen som Nina med en intensitet som gör henne alldeles hjärtskärande. Vi ser denna osäkra, försiktiga, hämmade unga kvinna gå igenom en sådan fullständig förändring. Det är skrämmande, och det är mästerligt.
4. GET HIM TO THE GREEK
Get Him to the Greek ger sig inte. Humorn är störd, skarp och hysterisk. Den bjuder på så mycket skratt att man ibland undrar om man orkar mer, och det är precis när man börjar undra det som den slår till med lite fridfull filosofi, rörande vänskap eller bara någon minut av välbehövligt andrum. Festandet, rockandet och den rena skära galenskapen avrundas alltid med en dos av något djupare, och det är denna lyckade struktur som gör Get Him to the Greek så lyckad.
3. TRUE GRIT
Bröderna Coen ger sig sällan på riktigt genreinriktade filmer, men med sin remake av True Grit har de gjort en ordentlig western, samtidigt utan att överge den skruvade stil som gör deras filmer så bra. Stämningen är fullkomligt Coen, tempot är stadigt, cinematografin är lysande och Jeff Bridges och Hailee Steinfeld är perfekta i sina respektive roller.
2. SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD
Ska man kunna uppskatta Scott Pilgrim vs. the World måste man kunna acceptera den skruvade tvspelslogik som filmen bygger på. Gör man detta blir man dock rikligt belönad. Filmen är en av de roligaste, mest originella och skruvade filmer jag någonsin sett. Den strider mot typiska definitioner, så det finns inte mycket jag kan säga. Se den.
1. SHUTTER ISLAND
Shutter Island är vad som händer när Martin Scorsese gör en film i Alfred Hitchcocks anda. En mörk, intrigfylld och psykologisk thriller som lämnar en osäker ända till slutet, och till och med bortom det. Det är en mästerlig film i både hantverk och känsla. Stämningen är effektivt klaustrofobisk. Drömsekvenserna är uppriktigt obehagliga. Leonardo DiCaprio gör sin karriärs hittills bästa rollprestation, och Martin Scorsese har gjort 2010 års bästa film, och en av sina bästa, vilket säger en hel del.
10. HOT TUB TIME MACHINE
Tre medelålders förlorare och en ung nörd till brorson transporteras tillbaka till 1986. I en bubbelpool. Premissen är så barnslig att det är svårt att förvänta sig någonting annat än en dum komedi. Och visst är Hot Tub Time Machine en dum komedi, men på ett förvånansvärt smart sätt. Skämten sitter där de ska, och premissen blir en språngbräda för många väldigt roliga scenarion.
9. THE KING'S SPEECH
Styrkan i The King's Speech ligger hos skådespelarna. Jag har tidigare pratat om Colin Firths Oscarvinnande rollprestation som Prins Albert, senare Kung George VI. Fler förtjänar dock omnämnas: Geoffrey Rush, Helena Bonham Carter, Guy Pearce och Michael Gambon är alla fantastiska. Timothy Spall är också väldigt underhållande i de få scener han dyker upp som Winston Churchill. Bäst av allt är ändå samspelet mellan Firth och Rush, som tillsammans skapar en vänskap som är helt igenom rörande, och stundtals också mycket rolig.
8. SOMEWHERE
Sofia Coppolas fjärde film har mycket gemensamt med hennes mästerverk Lost in Translation. Stephen Dorffs karaktär kan ses som en kombination av den filmens två huvudpersoner, då han sitter fast i en snart-men-inte-riktigt-medelålderskris. Han kämpar med sin inre tomhet och försöker samtidigt finnas där för sin dotter (Elle Fanning, så väldigt mycket bättre än sin storasyster Dakota.) Somewhere är filmat på ett intimt och nästan drömskt sätt, och lämnar kvar känslan av att man varit på en händelselös men behaglig resa. Det krävs tålamod, men det är ett tålamod man belönas för.
7. INCEPTION
Christopher Nolan är utan tvekan den bästa regissören av blockbusters just nu. Inception är originell och storslagen. Actionmässigt är den imponerande, men aldrig överdriven eller onödig. Visuellt är den otrolig. Drömlogiken öppnar många dörrar och ger Nolan möjlighet att leka med tekniken, och resultatet är en effektiv och otroligt spännande actionfilm.
6. THE SOCIAL NETWORK
Visst blir man skeptisk. Hurpass intressant kan skapandet av Facebook egentligen vara? Väldigt intressant, var tydligen svaret. Själviska och osymptatiska unga människor blir rika på en väldigt lyckad idé, och självklart intrigerar de och förråder varandra till höger och vänster. Det är inte vad de gjorde med Facebook som är det intressanta, utan resan dit. Man sugs med glädje in i dialogerna och intrigerna.
5. BLACK SWAN
Black Swan är som ett konstverk, ett som tynger ner hjärtat och sliter på psyket, men är omöjligt att slita blicken ifrån. Natalie Portman hänger sig åt rollen som Nina med en intensitet som gör henne alldeles hjärtskärande. Vi ser denna osäkra, försiktiga, hämmade unga kvinna gå igenom en sådan fullständig förändring. Det är skrämmande, och det är mästerligt.
4. GET HIM TO THE GREEK
Get Him to the Greek ger sig inte. Humorn är störd, skarp och hysterisk. Den bjuder på så mycket skratt att man ibland undrar om man orkar mer, och det är precis när man börjar undra det som den slår till med lite fridfull filosofi, rörande vänskap eller bara någon minut av välbehövligt andrum. Festandet, rockandet och den rena skära galenskapen avrundas alltid med en dos av något djupare, och det är denna lyckade struktur som gör Get Him to the Greek så lyckad.
3. TRUE GRIT
Bröderna Coen ger sig sällan på riktigt genreinriktade filmer, men med sin remake av True Grit har de gjort en ordentlig western, samtidigt utan att överge den skruvade stil som gör deras filmer så bra. Stämningen är fullkomligt Coen, tempot är stadigt, cinematografin är lysande och Jeff Bridges och Hailee Steinfeld är perfekta i sina respektive roller.
2. SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD
Ska man kunna uppskatta Scott Pilgrim vs. the World måste man kunna acceptera den skruvade tvspelslogik som filmen bygger på. Gör man detta blir man dock rikligt belönad. Filmen är en av de roligaste, mest originella och skruvade filmer jag någonsin sett. Den strider mot typiska definitioner, så det finns inte mycket jag kan säga. Se den.
1. SHUTTER ISLAND
Shutter Island är vad som händer när Martin Scorsese gör en film i Alfred Hitchcocks anda. En mörk, intrigfylld och psykologisk thriller som lämnar en osäker ända till slutet, och till och med bortom det. Det är en mästerlig film i både hantverk och känsla. Stämningen är effektivt klaustrofobisk. Drömsekvenserna är uppriktigt obehagliga. Leonardo DiCaprio gör sin karriärs hittills bästa rollprestation, och Martin Scorsese har gjort 2010 års bästa film, och en av sina bästa, vilket säger en hel del.
Kommentarer
Postat av: Anonym
The King's speech kunde gott ha fått klättra ett par placeringart tycker jag minsann! ;)
Trackback