2013: Album
BÄSTA SPÅR: WE NO WHO U R, WATER'S EDGE, JUBILEE STREET, MERMAIDS, HIGGS BOSON BLUES, PUSH THE SKY AWAY
BÄSTA SPÅR: REFLEKTOR, WE EXIST, HERE COMES THE NIGHT TIME, NORMAL PERSON, AWFUL SOUND (OH EURYDICE), IT'S NEVER OVER (OH ORPHEUS), PORNO, AFTERLIFE
5. Vampire Weekend, Modern Vampires of the City
BÄSTA SPÅR: OBVIOUS BICYCLE, UNBELIEVERS, STEP, DIANE YOUNG, DON'T LIE, HANNAH HUNT, YA HEY
2013: Låtar
Postpunkrecept 2013: bas och trummor högt upp i mixen, vass, dynamisk gitarr, och ylande sång från en fransk kvinna vars brytning gör den engelska texten svår att urskilja, men vars hängivelse gör sången lätt att älska.
'Låtsas som det regnar' känns som en andlig uppföljare till 2011s 'Snälla bli min', ännu en sorglig ballad där Veronicas vackra röst får stå i centrum. Ganska så hjärtskärande, helt igenom vackert.
Jag gillar 'Get Lucky'. Jag gör verkligen det. 'Instant Crush' är dock inte överspelad, och The Strokes sångare Julian Casablancas gör sig uppenbarligen bättre med falsett i andra band än sitt eget.
20. The Royal Concept, Damn
16. Jai Paul, Str8 Outta Mumbai
'The Wire' är en av de bästa poplåtar jag hört spelas på radio på väldigt länge. Det är något charmigt över syskonband, inte minst när de får sjunga en vers var. Det är en påtaglig känsla av gemenskap och glädje. I en sång med budskapet ”ledsen att jag dumpade dig, hoppas det är lugnt”. Självfallet.
13. Phosphorescent, Song for Zula
12. Sigur Rós, Kveikur
11. Håkan Hellström, När lyktorna tänds
10. Arcade Fire, Reflektor
Arcade Fire does disco. With David Bowie. And James Murphy. And it's their longest song ever. Mitt hjärta gläds.
9. Vampire Weekend, Hannah Hunt
'Hannah Hunt' har årets bästa text, en slags modern uppdatering av Simon & Garfunkels 'America', full av längtan bort, frustration och skönhet. Den är mästerligt uppbygd i hur den börjar nästan svävande och till slut exploderar när Ezra Koenig häver ur sig den sista refrängen.
8. Autre Ne Veut, Play by Play
'Play by Play' är ett enda stort klimax, från det första falsetterade ”ba-aaa-by” och framåt. Det känns logiskt att halva låten består av en enda upprepande, desperat och exstatisk refräng. För min del hade den gärna kunnat fortsätta i ett par minuter till.
7. Queens of the Stone Age, Keep Your Eyes Peeled
Gitarrtonen är hälften hotfullt monster, hälften sex. De två halvorna går bra ihop. 'Keep Your Eyes Peeled' rör sig framåt i oregelbundna taktarter (som jag är för okunnig för att kunna namnge) och känns som att den rör sig i cykler snarare än vers-brygga-refräng. En liten grej som golvar mig varje gång är när musiken upphör och trummorna kommer in på egen hand innan sista versen.
6. Nick Cave & the Bad Seeds, Higgs Boson Blues
Nick Cave har alltid varit en fantastisk historieberättare i sina låtar, men han verkar ha nått en slags abstrakt och introvert punkt som gör hans texter bisarra på ett ett helt nytt sätt. Bluesen i 'Higgs Boson Blues' är långsam, episk, existentiell, och inkluderar Robert Johnson, Lucifer, en missionär, pygméer och Hannah Montana. Fair enough. Nick har sitt eget speciella sinne för humor. 'Higgs Boson Blues' är stundtals väldigt rolig, och fängslande från början till slut.
5. The Knife, A Tooth for an Eye
The Knifes bästa låt, någonsin. Karin Dreijer Andersson har aldrig låtit bättre än när hon nästan morrar fram rader som ”I'm telling you stories, trust meeeeeeee”. Musiken, naturlig och elektronisk, sprudlar. Örongodis.
4. Kanye West, Blood on the Leaves
Mycket har sagts om Kanye West, inte minst av honom själv. Han är nog något av en idiot. Men han är definitivt också något av ett geni. Kombinera en banger av TNGHT (stört band väl värt att kolla in) med Nina Simones version av 'Strange Fruit', pitcha upp båda. Sjung över. Med autotune. Briljant. Jag förlåter användningen av autotune, på grund av den fantastiska melodin. Rapversen är inte överdrivet intressant, men Kanye lyckas ändå få ut hyfsat mycket drama och desperation ur vad som i grund och botten är ”celebrity douchebag problems”.
3. King Krule, Easy Easy
Man får lite mindervärdeskomplex när man hör en nittonåring som är så begåvad och har en så utpräglad musikalisk identitet. En gitarr, en massa reverb, kanske lite bas i bakgrunden. Den där rösten. En otrolig refräng. Jag sörjer att den inte upprepas. Jag sörjer att den här låten är under tre minuter lång.
2. Majical Cloudz, Bugs Don't Buzz
Människor som är misstänksamma mot repetativ, avskalad musik kan bli avskräckta. Människor som tycker om vacker musik borde lyssna. 'Bugs Don't Buzz' har bara en versmelodi som upprepas sex gånger över tre ekande pianoackord. Men melodin är magisk. Texten är naken, hjärtskärande, vacker. Och sångaren Devon Welsh sjunger med så mycket styrka och känsla. Minimalism är inte din fiende. Atmosfär är din vän. Kärlekssånger är vackra. Jag gör inte låten rättvisa. Skit i mig, lyssna.
1. The National, I Need My Girl